Не им ли омръзна на дупничани да са опитни зайчета на всякакви експериментатори

18 октомври 2010 00:18   4 коментара   13748 прочита


Бившият зам. кмет и екслидер на СДС В. Караилиев: Мафията проникна в партийните централи, за да може координирано да се прибират парите от Европа

- Господин Караилиев, четете ли новините за Дупница, кметът Атанас Янев и приятелят му Явор Тодоров правят ново общинско предприятие за озеленяване. Според Дангов и други наблюдатели парите са предоставени на фирма, близка до двама братя, консултанти на кмета. Какво ще кажете по тази гореща тема Вие като бивш заместник-кмет по икономическите въпроси? На прав път ли са управниците?

- Напълно е възможно, но това би следвало да се провери дали всичко е законно. Отделно може да бъде поставен въпросът дали точно сега трябваше да се харчат пари за озеленяване, или за дупките по улиците, или построяването на 2-ра детска градина, или да се ремонтира основно ул. "Георги Икономов" или "Ал. Батенберг”. Можеше с тези пари да се модернизират всички кабинети по физика, химия, биология в училищата. Но така разбират нещата управляващите и това са им приоритетите. Явно парите се свършиха и сега тази дейност не е атрактивна за частните фирми. Наред е общинско предприятие, което да генерира загубите - респективно общината /т.е. пак ние ще плащаме всичко/. Тук ще си позволя да задам един въпрос към всички. Дали сме толкова глупави всички в тази община, или толкова ни е страх, че сме готови и на черното да кажем бяло?

- Вие сте работили в община Дупница от 1992 до 2003 г. първоначално като специалист, а след това и като зам. кмет в екипа на арх. Пилев. Как оценявате състоянието на община Дупница - икономическо, социално, инфраструктурно"

- Действително нещата много се промениха, но основните приоритети останаха същите. Това са управление на общинското имущество, общинските търговски дружества, общинските финанси, данъци и такси, устройството и развитието на територията на общината и на населените места в нея, образованието, здравеопазването, културата, благоустрояването и комуналните дейности, социалните услуги, опазването на околната среда и рационалното използване на природните ресурси, развитието на спорта, отдиха и туризма. Това са факторите, които определят как ще се развива една община. Просто ги изброявам, а не ги градирам по важност. На първо и основно място според мен обаче е как да се увеличат приходите в общината, но забележете, не да сваляме по още една кожа от гърба на дупничани с местни данъци и такси, а като стимулираме бизнеса и създаваме условия за неговото развитие. Трябва да се намери онзи баланс между това, което могат хората да плащат, и нуждите на общината. Аз зная, че всяко общинско ръководство иска да направи всичко, но тук е и професионализмът, отговорноста от управлението, както и това дали обичаш хората в тази община, и оттук си определяш приоритетите, какво ще правим съобразно условията и реалностите.

Какво се случи в Дупница след 2003 г.? Бих направил една бегла ретроспекция. Първо, закриха Данъчна служба и я преместиха в Кюстендил. Същото щеше да се случи и с пункта на КАТ за регистрация на МПС, но Общинският съвет през 2002, мисля, взе решение и продадохме общински парцел на МВР за изграждане на сегашния пункт. Успяхме да се преборим. Представете си сега всички да ходеха до Кюстендил, както сега за едни удостоверения от Агенция за приходите. Закриха се ХЕИ, ДВСК и станаха поделения на Кюстендил. Всъщност управлението е и борба, и то ежедневна, борба за обществения интерес и затова трябва да си мотивиран. Защото накрая на мандата не получаваш овации, а хули. Това е цената да управляваш. Затова хората, когато избират, трябва трезво да преценяват. Лека-полека се унищожиха и доведоха до фалит общински търговски дружества. Това са закриване на работни места и по-малко приходи в бюджета. Същевременно се разкриват общински предприятия и дейности, които започват да генерират загуби, но нали са общински. Защото търговското дружество, под каквато и форма да е то, трябва да печели. Това е пазарна икономика. Това, което ни се предлага сега, е връщане с 20 години назад. Тук подкрепям напълно д-р Панчо Панайотов, когото уважавам заради неговата борбеност.

- Защо не приемате за нормална финансовата политика на управниците? Зам. председателят-съветник на "Атака" в Дупница Милен Попов обяви, че облигационният заем от 10 000 000 лв. на кмета Атанас Янев е в разрез с финансовите възможности на общината - ще погълне три стратегически имота.

- Вижте, ще си позволя да кажа, че това, което виждам в ОбС - Дупница, не е било никога. При годишен бюджет от около 13 000 000 лв., от които половината са за заплати, как и кога ще се връщат тези пари, не зная. Кой ще ги връща обаче, зная. Всички ние, които живеем тук. Броят на живущите тук намалява по явни и очевидни причини. Общината е финансово унищожена за близките десет години. Ако някой си мисли, че държавата ще дойде и ще каже: “Понеже сте Дупница, ето ви 20 000 000 да си оправите нещата”, греши. Всички ние вече усещаме плодовете на управленски екип, на консултантски екип и какви ли не специалисти. Но лошото тепърва предстои.

- Правите ли разлика между двата кредита, които взе до момента общината през този мандат? Първият, който беше в размер малко над 3 000 000 лв., беше наложителен според някои хора. Не можеше ли да се направи програма по европейските фондове, както някои кметове направиха и спечелиха, предвид окаяното състояние на материалната база на общинските училища и детски градини. По Ваше време Вие също теглихте заеми.

- Ние асфалтирахме всички и главни улици в града. Построиха се спортни, детски площадки, направиха се нови тротоари, по които дупничани ходят вече 7 години. Това са ул. “Венелин”, “3-ти гвардейски полк”, “Кулата”, "Орлинска" и т.н. Споменавам ги само за да покажа какво е направено с 1 350 000 лв. Нека дупничани се огледат и намерят къде са вложени тези 10 000 000 лв., или колкото са там, защото явно и много от съветниците не знаят.

- Спомням си, че лично Вие и Стойчо Кацаров и още няколко именити дупничани си купихте акции-облигации. Спечелихте ли нещо?

- Смисълът на купуването на облигациите бе просто за да покажем на хората, че няма далавера и измама. По този начин помагаме на общината, като вложихме наши пари.

- Съветникът Методи Стойнев обяви, че над 15 000 000 лв. са задълженията на екипа на Атанас Янев, и поиска прокуратурата да провери сделката за автогарата, препродадена два пъти с близо 1 000 000 печалба за купувача в ущърб на общината, заяви още, че само две от шестте общински дружества са на печалба, защото едното няма как да не е, тъй като основната му дейност е да събира наеми - ГУМ. Само за миналата 2009 г. неразплатените задължения към външни фирми надхвърляли 3 500 000 лв.

- Явно правоохранителните и правораздавателните органи в България имат проблеми. В Дупница, ако не се лъжа, има 12 прокурори, т.е. всичко, което се върши в общината, може да бъде гледано под лупа. Дали е така обаче? Няма воля за това. Няма значение кой е кметът, от коя политическа сила е.

- Какво се крие зад амбицията на кмета Янев и председателя Тодоров да продадат терена зад спортната зала за 250 000 лв. и отмяната на решението им от областния управител Любомир Анчев?

- Аз не мога да кажа. Трябва да попитате тях. Това, което мога да кажа, е, че върху този парцел по градоустройствен план е предвиден изграждане на Спортно-информационен център. Той трябва да бъде свързан със спортната зала с топла връзка и там да се настаняват състезателите, когато се провеждат състезания.

Прави ми впечатление обаче ниската пазарна цена на имота. За дупничани мога да кажа, че там е изградена една част от предвидения обект. Входът му е откъм р. Бистрица. Положени са основите и де факто има изграден един етаж, върху който е предвидено да бъдат построени останалите. Ако сега трябва да бъде построена тази част, строежът би струвал доста повече. Предполагам обаче, че има оценки.

Проблемът е в това, че този имот трябва да се използва по предназначение. Затова и беше публична собственост. Сега сме свидетели на това как деца и спортисти правят графици, ходят по училищата, за да могат да тренират. В Дупница има доста таланти и си струва да се инвестира в тях. Така че е хубаво да бъде използван имотът по предназначение, а не да се прави поредната кооперация или хотел.

- Защо в последните години отношенията Ви с Панчо Панайотов се влошиха, Вие сте започнали работа при него, били сте в СДС, за какво се скарахте? За това, че измести приятеля Ви Иван Бучов от председателския пост, или има нещо друго?

- Уважавам Панчо Панайотов за това, че има характер и е борбен човек. Да, работили сме здраво и без компромиси с него. Общината бе в добро състояние. Имаше силен управленски екип. В един момент обаче като че ли даде отбой, просто се промени. За мен това е мотив. Пак казвам, харесвах неговата непримиримост, характер и принципност. След това нещата се промениха. Вярно е, че политиката не е лесна, но не може в името на един пост, какъвто и да е той, да правиш компромис с 20 години от живота си.

- Как като гражданин преценявате днешното управление на общината?

- Управлението е изкуство. Какво имаме сега. Управлението започна с един консултативен съвет, с една еуфория, с огромно мнозинство в Общинския съвет, с липса на опозиция. Започнаха ударно и силно. Направиха се градинки, няколко улици, училищата. Всичко това е добре. Но именно тук идва въпросът за приоритетите. Недопустимо е да не даваш заплати на заетите в бюджетната сфера, а да правиш градския парк. Недопустимо е фирмите в града да стоят без работа, а ти да каниш благоевградски, пернишки и кюстендилски . Недопустимо е асфалтовата база в Дупница да стои затворена, а ти да караш асфалт от Кюстендил. Недопустимо е улиците в града да са тъмни, а алеята от жк "Бистрица" до с. Бистрица да е осветена. Знае ли някой в общината, имам предвид дупничани, колко ни струва това удоволствие. Колко са неразплатените задължения на общината? Колко са извършените работи, но нефактурирани? Колко са заемите и кредите на общината към настоящия момент? Кой ще ги плаща и как? Знаят ли дупничани, че плащат най-високите такси и местни данъци в страната? По времето на арх. Пилев бяха десет пъти по-ниски от сега. А в момента сме в икономическа криза. Бих задал и следния въпрос: Ако на един беден чове, който трудно си плаща данъците поради липса на работа и ниски доходи, му ги увеличиш, защото ти трябват пари, какво би се случило? Ами ще спре да ги плаща. Което става и в общината. Просто спира бизнесът. Това е факт при нас. Всеки ден гледаме опашките пред Паспортна служба и жалкото е, че там са 20-годишни млади хора, които чакат задграничните си паспорти. След 17.30 ч. градът ни е пуст, мрачен и тъмен. Това е реалността. А ни обещаваха светло бъдеще. Аз лично нямам нищто против консултантските фирми, но всяка услуга би следвало да се заплаща. Първо, за да носи отговорност за това, което се предлага и се върши. Защото сега отговорността носи единствено и само кметът на общината. Защото сега, когато хората искат да си вземат заплатите за положения труд, не ходят при консултантите, а при кмета.

- Спомняте ли си, че през 2003 г., когато бяха изборите за кмет, пред арх. Пилев беше поставена дилема от братя Галеви - вадиш Караилиев от екипа и те подкрепяме?

- Аз не съм го чул лично от тях, но от други хора - да.

- Защо не искаха Вие да сте отново в екипа на Пилев, имате ли обяснение? Беше известно, че в мандата на Пилев реално управлявахте Вие.

- Управлявахме заедно - кметът арх. Пилев, г-н Боцев и аз. В началота се опитаха да създават интриги и като не успяха, измислиха това. Седем години след управлението се виждаме често и сме приятели. През 4-те години на управление между нас не е имало каквато и да била дрязга, колкото и да е чудно на всички. За съжаление много хора ни предадоха, но те предадоха и своята съвест, ако са имали такава. Това са факти. Не сме правили бизнес, не сме си делили нищо, затова е така.

А що се отнася до въпроса Ви - явно не ме харесват и чувството е взаимно. Знаете ли, спомням си, всички слухове, че сме искали да продадем Детска градина №2 /и тогава ни спретнаха един протест/, че ще продадем парка, че имаме апартаменти, бензиностанции, че искаме да купим халите в центъра на града и т.н., се оказаха една добре организирана и подготвена кампания, която целеше подмяна на управлението на града. Кой спечели от това? Със сигурност не Дупница. Спечели БСП и управлява 4 години. Спомням си разни награди, които кметът тогава връчи на братя Галеви, явно са имали заслуги. Спомням си и един вече бивш вътрешен министър, който дойде и ги защити пред цяла България. Задаваме ли си въпроса кой управлява Дупница днес? Как живеем днес? Ще продължаваме ли така? Искаме ли по-добър живот?

- Отговорете Вие какво ни пречи и какво следва да се направи, за да се развива Дупница?

- О, много неща. Трябва ясна стратегия за развитие, трябва честност, законност, сериозни и задълбочени икономически познания. Не ни ли омръзна да сме опитни зайчета на всякакви експериментатори. Аз например не съм се готвил за полицай и никога не бих станал, защото нямам необходимата подготовка. Това не пречи обаче и законът разрешава на всеки полицай да стане управляващ, защото за момента няма отговорност. А те са научени да работят с определени методи, които не са характерни за демократично управление. Ако само един кмет бъде вкаран на топло, кандидатите ще намалеят сериозно, а с тях и експериментаторите. В американския Сенат, а и в управлението на САЩ не се допускат полицаи, лекари, както е при нас, а икономисти, хора технократи, затова ние сме на този хал. Трябва да се коригират местните данъци и такси, да се създават условия малкият и средният бизнес да се развиват. Политиката, която се провежда в момента с тази “синя зона”, е пълна глупост. Правят го в София, значи и ние трябва. Да, но в София живеят 1 200 000 жители и приходящи. Определете няколко улици, които са подходящи, направете паркингите, погледенете финансовото състояние на хората и тогава вземайте решения.

- Пилев можеше да изкара още един мандат, но заради Вас Галев призова феновете си от махалите и кварталите да не гласуват за него и така спечели Дангов. Пилев съжалява ли за това, разкайва ли се, че не се отрече от Вас?

- Казах, че сме приятели и в момента. Работили сме заедно и през този период не сме имали тайни в професионален план един от друг, пак казвам - и тримата. А дали се разкайва - едва ли завижда на инж. Янев.

- Като бивш лидер на СДС какво мислите за състоянието на партията в общината и в национален план?

- Вижте им резултатите. Липсва визия, не можаха да формулират нова цел пред партията. Все още си мислят, че основният им враг са комунистите или социалистите. Не успяха да видят, че има друг опасен играч. Това е мафията, проникнала в партийните централи и по-места, това са големите мръсни пари. Това не видяха или не искат да го видят. Цяла България видя на последните избори как координирано определени хора, в голямата си част бивши агенти на службите за сигурност, бяха активирани и включени в листи, станаха съветници, депутати и т.н. Ако и това не са видели, значи нищо не става от тях. Всъщност бяха задействани, за да се извърши следващото координирано прибиране на парите, този път на Европа. Затова и европейците не си развързват охотно кесията, а очакват ефективна работа от МВР, прокуратурата и съда.

- Кой ще е следващият кмет на Дупница? Какви са шансовете на ГЕРБ, БСП и "Атака?" Възможно ли е обединение вдясно срещу Янев и Тодоров?

- Всичко зависи от хората в града. Който и да бъде избран, няма да му е лесно. Според мен трябва да бъде човек с опит в управлението, честен и изключително отговорен.

4 коментара
19 Октомври 2010 04:42 | Бай Васил
Оценка:
7
 (
9
 гласа)

Г-н Караилиев - прав сте. Мутрите управляват. Ако сега се кандидатира арх. Пилев - пак ще спечели. Стига да не са му консултанти Галеви.


20 Октомври 2010 22:02 | ФМА
Оценка:
3
 (
3
 гласа)

АМИ ПРАВ Е ЗА ВСИЧКО, И СИНЯТА ЗОНА И ОСВЕТЕНИЯ ПЪТ ДО БИСТРИЦА.. А ГРАДА Е КАТО В ТУРСКО ВРЕМЕ.... ДА НЕ ГОВОРИМ ЗА УЛИЦИТЕ... А ДА НАМЕРИ РАБОТА ЧОВЕК Е..... НАПРАВО ПОДВИГ...:((( И СИ Е ВЯРНО, ЧЕ СЛЕД 17-18ЧАСА Е ПУСТО ТЪМНО И ПОДТИСКАЩО, КАТО ДА Е ПАДНАЛА БОМБА...:((( НЕ МЕ ИНТЕРЕСУВА ПАРКА, НЕ СЪМ ХОДИЛ И НЯМА КАКВО ДА ПРАВЯ ТАМ, ИСКАМ УЛИЦАТА МИ ДА Е ОСВЕТЕН, И РОДИТЕЛИТЕ МИ КАТО ХОДЯТ ДО МАГАЗИНА ДА НЕ СЕ СПЪВАТ В ДУПКИТЕ... НЕ Е ДОБРЕ!
А КАРАИЛИЕВ, ЧЕ НЕ Е ВОДА НЕНАПИТА НЕ Е.... НЕКА СЕ СЕТИ ЗА ОНЕЗИ НЕГРАМОТНИЦИ ДЕТО СЛАГАХА СКОБИ ПО ЦЕНТЪРА..;) И ЗА НЯКОЙ ДРУГИ НЕЩИЦА..;)


22 Октомври 2010 22:55 | Пепи
Оценка:
1
 (
1
 гласа)

ТОЯ ПИЧ ВЛЕЗЕ В ПОЛИТИКАТА ГОЛ КАТО ПУШКА, А ИЗЛЕЗЕ ТЛЪСТ ПРЕДПРИЕМАЧ... САМО ДЕТО ОТКАКТО ИЗЛЕЗЕ ОТ ПОЛИТИКАТА... НЕЩО НЕЩАТА МУ НЕ ВЪРВЯТ С ТЕМПОТО ОТ ТОГАВА... ЗАЩО ЛИ..?!?!? КАКВО МИ ГО ДАВАТЕ ТУК, КОМПРОМЕТИРАН ПОЛИТИЧЕСКИ ТРУП!!! И В БИЗНЕСА СИ Е СЪЩАТА ЛИЗГАВИЦА, ХОРАТА НЕ ГО ОБИЧАТ... НИКОЙ НЕ ОБИЧА ТАКИВА ТУПАНИ МАЗНИ И АЛЧНИ... С ПЛАМЕН СОКОЛОВ НЕ БИВА ЕДИН Х.Й ДА ГИ Е ПРАВИЛ!!! АРЕ ХЪС ОТ ТУКА ФЪШЛЯК...


24 Октомври 2010 15:16 | Да
Оценка:
1
 (
1
 гласа)

Ален, скръндзав и некадърен. Съсипа СДС. Пешо , но в момента чрез него се изговарят истините за по-големите престъпници.




Вашият коментар

ВАЖНО! Правила за публикуване на коментар
Име
Коментар