Сатовча почете празника на Св. Марина с тържество и водосвет
С паметно тържество и водосвет отбелязаха в Сатовча празникът на Св. Марина Събитието се проведе в местността Марина, където е построен параклис, посветен на едноименната светица Св Великомъченица Марина. На тържеството се събра внушителна група хора от близо и далеч. Дойдоха именници, близки и роднини както и депутатът Георги Андонов, поканен от Сдружение САТО, които бяха съорганизатори на събитието, с цел обсъждане на някои културни въпроси, свързани с фолклора в региона..
След тържествената литургия, отслужена от отец Лазар и отец Иван се направи Водосвет на иконата на Св. Марина, нарисувана лично от Тодор Узунов, председател на Сдружение САТО, чието призвание у нас е свързано с опазване и възстановяване паметници на културата. Иконата, освен с внушителните си размери предизвика интерес с изписаните под главното изображение сцени по сатовчанска история, която местният фолклор пази от столетия. Това набързо даде име на иконата в електронната мрежа като „Сатовчанската Св. Марина”
Във всички краища на страната Св. Марина е натоварена с различни функции. Поради това, че била измъчвана с огън за да се откаже от християнската вяра в източна България я наричат Огнена Мария. По тази причина поверието повелява на нейният ден да не се пали огнището за да се предпазим от пожари през годината. В Родопската област пък тя прогонва бесовете и змиите от душите на болните. Като ден от годината празникът е третият от „горещниците” и е прието да не се жъне защото снопите могат да се запалят!
Сатовча обаче е истински извор на народни предания и истории. С право може да се твърди, че там няма име без повод. Храмът на Св. Марина не прави изключение! Някога, преди повече от два века, наблизо живяло семейството на Стоил, съпругата му Ифтимия и петте им деца. Най-голямата от тях се казвала Марина. Била лична девойка! Растяла умна и красива, което карало момците да вехнат по нея. Но божият дар събудил и зли мисли. В една мразовита нощ в къщата нахлули неканени гости. Времената били смутни и горите гъмжали от разбойници. Без да се суетят, те грабнали Марина и я понесли навън. Бащата Стоил грабнал косера наблизо и се впуснал да защити дъщеря си. Тогава един от разбойниците извадил сабя и отсекъл главата му. В суетнята Марина избягала и цяла нощ се лутала в мрака. Когато се върнала на сутринта заварила семейството си жалостно да оплаква трупа на бащата. Паднала тя до него и заплакала горестно. Не могло моминското сърце да понесе мъката и скоро последвало баща си в гроба. Погребали ги един до друг на високата могила – свято място още от езически времена с голям оброчен камък.
И минавали години, но историята не се забравяла! Така във времето на следосвобожденска България един заможен и родолюбив сатовчанец Хаджи Матей Пулев решил да построи параклис там. Но не какъв да е, а като големите църкви, с многоскатен покрив. Да се запомни името му, а и да се запази историята като нарекъл храма на Св. Великомъченица Марина заради сатовчанската мъченица Марина, свидна жертва, дала без време младостта си за вяра и чест. Вдигнал той храма и поискал когато завърши земния си път да бъде погребан там. Волята била изпълнена. Но дошли години на безверие. Пътят към храма запустял. Лековитото поточе наблизо, „аязмото” не пресъхнало както не се забравила и историята!...
И ето, след толкова години третият пра-внук на Хаджи Матей, Костадин Пулев и съпругата му Теодора решили да възстановят делото на именития дядо. Кръвта вода не става както е прието да казваме! И закипял труд защото нуждите били големи! Помагали много хора, кой с каквото може. Но какво е храм без икона? Тогава бай Георги Пулев, бащата, написал писмо до САТО с молба, ако може да се помогне като се направи икона за храма!
Нямаше как да откажа на подобна молба, споделя Т. Узунов. Аз съм художник – график и никога не съм рисувал икона, макар работата ми постоянно да е свързана с изследване на подобни въпроси. Животът ме дари с възможността да уча история на изкуството при най-великият български изкуствовед и познавач на иконата, Атанас Божков и приех поканата като пръст на съдбата да ме забърка в такова изпитание.
Поръчах да направят дъската при един много благ човек с когото пия кафе когато съм в селото, дърводелецът аго Фетах Джуджо. Освен за „хаират” той я направи с много умение и мерак, което по-късно се оказа особено важно! Постепенно научих за Св. Марина и това, което не знаех. Мой приятел Р. Сребранов – лингвист ми каза, че в близките села било намерено ранно изображение на светицата с две змии в ръцете. Не можех да повярвам защото това е персонификация от култът към Артемида!? Тракийски културен субстракт. Но в това няма нищо чак толкова дивно защото народът ни винаги е обличал старите си вярвания в нови дрехи. Такъв е случаят и с Пророк Илия за когото народът казва, че Св. Марина му е сестра. В моят край всички негови манастири се намират на най-високите места защото хората от античността, приемайки християнската вяра не искали напълно да се разделят с култа към Гръмовержеца. Ето защо точно Пророк Илия им харесал най-много и негови са храмовете над Плетена, Долен и Сатовча. Св. Марина пък станала „змиеручица”, тоест повелителка на хаоса.
И така постепенно всичко си дойде на мястото. Хаосът или бесовете както народът се изразява бяха част от историята за мъченицата Марина. Реших, че това ще нарисувам! И така иконата стана наистина „Сатовчанска”. Зная, че не е много редно от канонична гледна точка, но щом църквата е склонила Артемида да е Марина, а Гръмовержецът, Илия, значи ще ми прости и на мен своеволието.
Много лак отиде в иконата. И тъкмо бях решил, че това ще е краят се случи нещо изненадващо. Дали поради сухия въздух в ателието или поради видът на материала иконата започна да се огъва едва видимо с краищата си навътре. И тук се видя майсторлъкът на дърводелеца! Предвидливо той сложил вътрешни, напречни клинове на дъската за да не се изметне…И това я спаси! Върна се дъската, но остана лека, едва видима дъга, която предизвика малко нечакано чудо. Когато оглеждаме последно иконата за някой и друг недостатък забелязахме, че тя ни следи с поглед. От какво ли идваше се питах? От кривината може би…Чувал съм това за Джокондата, която също е правена на дъска. А дали нямаше пръст тук и другата вяра, това дето аго Фетах е мюсюлманин? Едва ли, но усетих как тази история се изпълни със сили по-големи от мен, които не се бореха, а се бяха съюзили заедно за борба с бесовете…А и какво другата вяра, ако не още една пътека към Бога?
Т. Узунов
Това са приказки на уважителен и достоен човек. Човек с морал и знание. Човек близо до хората, който кара към помирение, а не към дразги и противоподтавяне! Браво на господина Узунов!
... И още един въпрос ако може. Когато казвате "Гръмовержеца" кого точно визирате?... Сабазий или Дионис?
... О, има няколко такива. А и въобще е важен факта, че образа се свързва със змиите само в Родопите.... А че е тракийско като култура е почти сигурно защото християнски погребения се намират дори и от 3 век. Тогава още образите не са били канонични и е имало много фолклор в религията.
Амин!
дойде момчето но малко закъсня за водосвета. Но запали свещ и се срещна с хората които бяха останали там. Поздрави кака Златка и бате Гошо Пулеви за доброто дело... аз не знам защо Струма не са сложили и една снимка с него.
Нарушението, на която и да е точка от горните правила ще се смята за основание коментарът да бъде скрит. При системно нарушаване на правилата достъпът на потребителя ще бъде органичен.