Работна среща за създаване на професионална паралелка се проведе в Банско

13 март 2014 16:15   11 коментара   30846 прочита


По инициатива на кмета Георги Икономов в курортния град се проведе работна среща на тема „Потребностите на пазара на труда и местния бизнес от специалисти по определени професии, свързани с туристическия бранш. Необходимост от разкриване на професионална паралелка след 7 клас в СОУ „Неофит Рилски”. Възможности за тристранно сътрудничество между Община-Училище-Бизнес, с цел реализиране на адекватни форми на професионално образование на територията на община Банско”.

В дискусията се включиха представители на хотелиерския и ресторантьорския бизнес и директорите на общообразователните училища в общината. Обсъдена бе възможността за разкриване на професионална паралелка с направление „Туризъм и ресторантьорство” към СОУ „Неофит Рилски” – Банско, в тясно взаимодействие с местния туристически бизнес и съгласно потребностите на трудовия пазар в курорта. Браншът заяви своята готовност за съдействие чрез предоставянето на материалната си база за провеждането на практически занимания. Изтъкната бе необходимостта от създаването на договорни отношения, които да гарантират реализирането на обучените кадри в Банско. В същото време това би довело до повишаване на конкурентноспособността на трудовия пазар и съответно качеството на предлаганите туристически услуги.

 

„На всички е известно, че в Банско преобладаващата част от заетите в туризма не са жители на общината. В разговорите ми с туристическия бранш многократно ми е поставян въпросът за необходимостта от създаването на паралелка с туристически профил. Вярвам, че заедно с бизнеса можем да намерим правилната формула за създаване на качествено професионално-ориентирано образование в Банско. С разкриването на такава паралелка бихме могли едновременно да постигнем три цели – да задоволим потребностите на бизнеса от добре обучени кадри, да подобрим общинската образователна система и да гарантираме сигурни работни места на завършилите ученици” изтъкна г-н Икономов.

11 коментара
13 Март 2014 17:55 | 777
Оценка:
2
 (
2
 гласа)

А защо не и колеж?????


13 Март 2014 19:26 | ПГССТ
Оценка:
16
 (
16
 гласа)

В Банско съществува от 1908г. Професионална гимназия по селско стопанство и туризъм "Алеко Константинов", в която всичко това е факт! В училището се обучават ученици по професиите "Хотелиер" и атрактивната и единствена в региона - "Планински водач"! Контактите с бизнеса са осъществени чрез работа по проект"Ученически практики". Повече информация на сайта www. pgsst-bansko. com


13 Март 2014 19:30 | Съгласен
Оценка:
12
 (
12
 гласа)

Абсолютно съгласен за Колеж по туризъм. Нали трябва да има къде да учат бъдещите управници на Банско :)
А колкото до разкриването на професионална паралелка - като идея добре, но има ли кадрова обезпеченост за това? Има ли преподаватели, има ли желаещи ученици. И не знам защо си затварят очите управляващите последните 15 години - децата искат да напуснат училището, защото не харесват обучението в него. За съжаление щетите, нанесени от ръководните приоми на г-н Гюмов на това училище, десетилетие няма да се преодолеят. На това училище му трябва деен, ерудиран, амбициозен директор, който да събере екип от учители, да промени из основи преподаване, отношение на учителите, трябва много да се учат от НУ "Отец Паисий". На този етап, дори по някакво чудо да се създаде парелелка, то тя ще просъщесвува не повече от един прием.


13 Март 2014 19:35 | Кокоша Нел
Оценка:
10
 (
10
 гласа)

Нали преди години Николай Божков от ЮЗУ-то направи колеж по туризъм в Банско? Защо го изритахте, та сега да зарибява балъци в Благоевград?


13 Март 2014 20:06 | Родител
Оценка:
17
 (
17
 гласа)

Мястото на професионалните паралелки е в професионалните гимназии. А дейността на екипа на СОУ "Неофит Рилски" трябва да се насочи в посока на издигане престижа на гимназията като единствена в общината! За да може в град като Банско децата да имат конкурентноспособна гимназия! И да не избират гимназии в близки общини. Банскалии го заслужават, както и децата им. Бъдете далновидни и мислете като възрожденци!


13 Март 2014 20:42 | Опозиция
Оценка:
4
 (
6
 гласа)

В Банско имаше Колеж по туризъм.. Напусна...


13 Март 2014 21:42 | РИО
Оценка:
19
 (
21
 гласа)

Обсъждането и взимането на важни решения в сферата на образованието, трябва да се прави от хора с експертни познания и възможности. СОУ означава Средно Общообразователно у-ще, каквото в Банско от години няма, запазена е само абривиатурата. Де факто е ОУ, т. е. основно, както в Места и Добринище. Откриване на професионални паралелки в ОУ"Н. Рилски", свързани с туристич. бизнес, е в разрез с нормативните изисквания и несъвместимо с дейността на ПГССТ "Алеко Константинов". Това намерение на компетентното общинско ръководство се крие във формулата "Да спасим основното училище /разбираемо защо/, с цената на елиминиране на професионалната гимназия. Постигане на добро образование се извършва с ефикасни прийоми и личности, включващи на І- място Професионализъм, а не Политически амбиции и интереси. Тази идея и да има добри намерения, трябва сериозни компетентни действия на база на принципност и градация. Общината не разполага с нужния капацитет, доказа го и със "сливането" на двата техникума


14 Март 2014 11:38 | Въпрос
Оценка:
6
 (
6
 гласа)

"Тази идея и да има добри намерения, трябва сериозни компетентни действия на база на принципност и градация. "
Вече сериозно се замислям дали общината има капацитет за компетентни действия. Всичко се прави на парче, с цел лично и партийно облагодетелстване. Това го разбра всеки.
И тази идея за "откриване" на паралелка се прави с цел спечелване на симпатии и евентуални членове на ГЕРБ от учителския колектив на ОУ "Неофит Рилски". Между другото има ли още учители там, които не са членове на ГЕРБ?
Училището в Банско няма кадрови потенциал не само за такава паралелка, но и за гимназиални паралелки изобщо, нека не се заблуждаваме. Посочете екип от учители по основните предмети, които са в състояние да отговорят на критериите за добра подготовка в средния курс - кой ще е учителят по математика, по български, по чужд език и т. н. Нека бъдем реалисти - по добре да наблегнем на обезпечаването на основното образование. Иначе ще се увеличи броя на децата, които отиват след 4-и клас в Разлог.


14 Март 2014 11:58 | 5555
Оценка:
-6
 (
10
 гласа)

ПГССТ---абе ти да не си завършил упп за недъгави в това село. кога в банско е имало гимназия бе малоумник? и то през 1908 година какво селско стопанство и какъв туризъм те удря по главата бе? имали сте едно килиионо училише и това е.

Първата учителка е Палагия Радонова. Тя основава курсове по готварство и шев. През 1922г. практическият домакински курс прераства в допълнително държавно земеделско училище. Директор е Тенчо Антонов. През 1957 г. се трансформира в Техникум по селско стопанство “Никола Парапунов”. Директор е Георги Бучков.

През 1968г. училището става СПТУ по ССТ.

От 1970г. до 1990г. директор е Mаргарита Мацурева.

През 1994г. училището става отново техникум.

Директор от 1993г. е Божидара Попова.

От 1998 до 2004г. директор е Ирина Станчева.

От 2003г. техникумът се преобразува в Професионална гимназия по селско стопанство и туризъм.

От 2005г до 2009г. директор е Валентин Тренчев.

От 2009г. директор на училището е Лиляна Тодева

ти правиш л


14 Март 2014 13:06 | селянин
Оценка:
-6
 (
10
 гласа)


В Банско съществува от 1908г. Професионална гимназия по селско стопанство и туризъм "Алеко Константинов", в която всичко това е факт! В училището се обучават ученици по професиите "Хотелиер" и атрактивната и единствена в региона - "Планински водач"! Контактите с бизнеса са осъществени чрез работа по проект"Ученически практики".

това училише е на толкова години колкото е оперетата в банско/в банско и оперета--две противоположни неща/. според банскалии те честваха 115 години оперета в града. просто смях в залата като там не е имало нито опера, нито оперета, нито театър, нито самодеен съатав. но да се хвалят и да изопачават историята са богове


14 Март 2014 19:31 | Гост
Оценка:
1
 (
5
 гласа)

Не виждам какво общо има техникума. Конкуренцията произвежда качество и няма място за страх. Учениците отиват там, където им предлагат добро образование. А струва ми се за логично общината да мисли за общинските училища. Това е работата на екпертите по образовАние, не само да обобщават някакви данни




Вашият коментар

ВАЖНО! Правила за публикуване на коментар
Име
Коментар