Жената, чийто живот беше съсипан от Пикасо: Заради нещастната любов тя напълно полудя 

02 ноември 2024 06:22   651 прочита


 


Испанският художник Пабло Пикасо, който е смятан за един от най-големите майстори на живописта на 20 век. век, е роден на 25 октомври през 1881 г. 


Въпреки че беше смятан за ексцентрична личност, той беше невероятно привлекателен за жените. Една от жените, които не успяха да му устоят, е Теодора Маркович, дъщерята на известния хърватски архитект Йосип Маркович, пише "Стил". 

Теодора беше известна с артистичното си име Дора Мар и се занимаваше с фотография. 


Пикасо и Дора не се срещат случайно. През 1936 г. на терасата на парижко кафене Дора решава да се срещне с този ексцентричен художник, известен с творбите си, но и с любовни авантюри и разбити женски сърца. 

Знаейки, че Пикасо посещава това място, Дора беше в компанията на приятели, играеше си с нож, забиваше го между пръстите си и чакаше срещата... Според мнозина това беше съдбовна среща. 

В един момент Дора пропусна и ножът се заби в пръста й. Пикасо беше хипнотизиран от дивата красота, която играеше толкова лесно по острието на ножа и беше почти развълнуван от вида на елегантната ръкавица, напоена с кръв. 


Пикасо спрял кръвта на Дора с носна кърпа, взел ръкавицата й и я сложил в джоба си. Казват, че той го пазил като най-големия амулет в ателието до края на живота си. От този момент нататък за Дора има само един мъж – Пабло Пикасо. И само една жена за него – Дора... Но само за малко. 

Връзка, белязана от скандали 
Инцидентът с ножа сякаш предвещаваше връзката между Дора и Пикасо, която беше всичко друго, но не и мирна. Художникът, почти 30 години по-възрастен от Дора, вече имаше безброй любовни приключения зад гърба си, неуспешен брак с балерината Олга Хохлова и връзка с красивата Мария Тереза ​​Валтер. 

Аферата между Дора Мар и Пикасо започва почти веднага след срещата им. Художникът си намери нова муза и не скри ентусиазма си от новата красота в живота си. 

Срещата между двамата влюбени била неизбежна и се случила в ателието на Пикасо. Дора и Мария си размениха много неприятни думи, а накрая буквално се сбиха. Пикасо се наслаждаваше на тази ситуация, гледайки как красиви жени се борят за любовта му. 

„Нека по-добрият победи“, каза Пикасо. 

По-добрата, поне в този конфликт, беше Дора. След битката тя се премести в апартамента на Пикасо. Мария Тереза ​​трябваше да се изнесе от него заедно с дъщеря си Мая. 

Пикасо е увековечил конфликта между двете жени в картината "Борба в клетка", на която има два гълъба - черен, представляващ Дора Мар, който побеждава бяла птица, символизираща Мария Терезия. 

Плачеща жена 
Подобно на Олга, Мария Терезия и всички по-късни любовници на Пикасо, Дора става музата на художника. Нейната чувственост и чувствителност стана негово неизчерпаемо вдъхновение. По време на бурна връзка, продължила почти десетилетие, Пикасо рисува десетки портрети с Дора. 

Всички я представят като "плачеща жена" - красавица с тъжни, големи очи, която е погълната от вътрешен смут, за който не може да намери лек, а заедно с това и спокойствието, за което толкова копнее. Пикасо каза, че никога не би могъл да нарисува Дора като "смееща се жена". За него тя винаги е била разплакана жена – красива, но отчаяна и дълбоко самотна. 

Тази връзка, макар и интензивна и разрушителна, също беше много плодотворна. През 1937 г. Пикасо рисува Герника, най-известната му творба. Дора Мар беше единственият фотограф, който наблюдаваше създаването на тази картина от началото до края и дори сама нарисува малка част от композицията. Според историците именно Дора му е дала идеята за картината и е напътствала Пикасо в процеса на нейното създаване. 

Любов, заради която се отказа от мечтите си 
Пикасо беше труден партньор. Той ревниво пазеше Дора за себе си, като настояваше тя да се откаже от фотографията и да се посвети изключително на рисуването. Дора най-накрая се предаде, изостави областта, в която беше себе си и оригинална, и се насочи към живописта, която уж е само бледо копие на стила на Пикасо. 


За влошаването на психическото състояние на Дора Мар допринесоха многото кавги с любимия й, който започна да се интересува от други жени, както и фактът, че не можеше да има деца. 

Подобно на Мария Терезия в миналото, Дора Мар трябваше да се примири с факта, че Пикасо е намерил нова, по-млада жена, която го омагьосва. Той я изоставя заради 40 години по-младата художничка Франсоаз Жило през 1943 г. 

Останала сама, Дора получава нервен срив и дълго време не се възстановява от него. Твърди се, че психиатърът, който я е лекувал, я е подложил на лечение с електрошок, въпреки че те вече са били забранени по това време. 

Пикасо й купува къща, в която тя живее напълно изолирана, сама и далеч от всичко и всички, заобиколена от предмети, които любимият й партньор й подарява в периода на любов и щастие. 

Едва след смъртта на Дора Мар през 1997 г. се открива, че в някакъв момент след раздялата си с Пикасо Дора продължава да твори. През следващите години нейните картини и снимки донесоха огромни суми на търг. Приживе художничката никога не ги е излагала публично. 

 


Още от: Любопитно

Принтирай статия
0 коментара


Вашият коментар

ВАЖНО! Правила за публикуване на коментар
Име
Коментар