Интересна лекция в ЮЗУ "Н. Рилски"! Председателят на Кралския антропологичен институт във Великобритания очарова студентите
В заседателната зала на Ректората на ЮЗУ се проведе публична лекция от Председателя на Кралския антропологичен институт на Великобритания и Ирландия - проф. Дейвид Шанкланд. Срещата бе по инициатива на катедрата по "Етнология и балканистика", а темата, по която говори проф. Шанкланд бе: "Религиозни вярвания в общността на алевиите в Турция. Лекцията събра на едно място студенти, докторанти и преподаватели от различни дисциплини от катедрата по "Етнология и балканистика", катедра "История" и катедра "Културология", които с голямо любопитство слушаха учения и нетърпеливо чакаха да зададат своите въпроси относно алевиите.
В тази лекция проф. Шанкланд подчерта, че алевииската общност е изключително толерантна общност и че всеки един от тях вярва, че всеки един от тях носи Бог в себе си. Те са възприели идеите на исляма като цяло, но понякога имат и нещо общо със софизма. Имат четири части на просвещение: Първата част е Шериата, а втората Тарикат. Въпреки това те са разбрали повърхностното отношение на Шериата и са се опитали да го пренесат в техните вярвания, следват частта на Тариката, която води хората към тях самите - вътрешното аз, където живее малка част от Господ във всеки един от тях. Можем да достигнем до просвещение не само сами, но и в общност.
Те заявяват, че господът на сонитите е ревнив и гневлив Бог, а техният е Бог на любовта. Те имат собствени разбирания за правилното ценностно управление, които се противопоставят на 5 стълба на исляма: Да вярваме в един Бог, Да се молим 5 пъти, Да постим по време на Рамадан, Да даваме милостиня и да ходим в Хаач. Те ги считат за допълнителни, а не за приоритетни. Ето защо за тях не е типично да се молят и да ходят в джамии и свещени места и да се молят по време на Рамадан. Техните правила са, че трябва да бъдат господари на техните ръце, уста и език. Не трябва да крадете, да лъжете и да прелюбодействате. Много стабилна философия за скромна общност. Те имат много интегриран социален живот, който зависи от въхваляването на Бог от мъже и жени, йерархията и текстове, които поддържат тази йерархия.
Важни моменти от лекцията бяха: обяснението на йерархията и че за тях всички хора са различно вярващи - едни са по-близо до Бог от други; текстовете "Бойрук", за Джем, за изключителното важно място на музиката в техния живот и за важността да се живее в мир и любов, за ритуалите и танците - Сема. Интерес предизвика и разказа за деде водачите, които заемат важно място в живота на алевииската общност.
Към края на лекцията проф. Шанклад заяви, че с идването си във нашата страна, той иска да изследва алевииските турци в България и тяхната социална организация, вярванията, ритуалите, формите на социалната промяна и връзките, които са създали с българската нация, начинът по който пресъздават тяхната религия в глобализиращия свят.
Последваха аплодисменти, а след това дълга дискусия, която откри проф. Милена Беновска.
След като приключи и дискусията част от присъстващите имаха възможността да проведат личен разговор с Председателят на Кралския антропологичен институт на Великобритания и Ирландия.
Бети Владимирова
Нарушението, на която и да е точка от горните правила ще се смята за основание коментарът да бъде скрит. При системно нарушаване на правилата достъпът на потребителя ще бъде органичен.